Influencer marketing: Jak se dá měřit efektivita spolupráce s influencery? Přinášíme několik klíčových metrik.

Influencer marketing je nový způsob marketingu na sociálních sítích, který je postavený na spolupráci s influencery. V době, kdy mnoho lidí používá internet a je aktivních na různých platformách, tak mezi firmami roste na popularitě. Při správném výběru influencerů se navíc jedná o autentické budování vaší značky. Jak se však dá kontrolovat a měřit efektivita spolupráce s influencery? Na některé důležité metriky se podíváme v dnešním článku.

Máte kvalitní obsah? Ke zjištění vám pomůže míra zapojení (Engagement rate)

To, že má nějaký účet více sledujících neznamená, že má kvalitní obsah. Mnohdy má totiž mnoho sledujících, kteří se nijak nezapojují. To znamená, že tvoříte obsah, který dostatečně neoslovuje jeho sledující. Míra zapojení (Engagement rate) vám pomůže k posouzení kvality obsahu nezávisle na počtu sledujících. Ukáže vám jak dobře si vede influencerů v obsah nezávisle na jeho sledujících. Vzorec pro výpočet je následující: 

Celkový počet interakcí/celkový počet sledujících*100

Jako interakce se počítá like, sdílení nebo komentář.

Kolik uživatelů se k vám proklikává? Míra proklikovosti (Click through rate)

Tuto metriku můžete znát už z PPC reklam. Míra prokliku (Click through rate) je metrika, která vám pomůže zachytit to, jak často vaši sledující klikají na váš obsah. Může se jednat o reklamu odkaz na vaši webovou stránku v biu a příspěvek. Vzorec pro výpočet je následující:

Počet prokliků (interakcí)/Celkové zobrazení (impression)*100

„Aha!“ Kolik uživatelů si to řekne? Vypočítejte si váš Dosah (reach)

Jak už plyne z nadpisu, pomocí výpočtu dosahu zjistíte, kolik nových uživatelů jste zasáhli svým příspěvkem. Jedná se o důležitou metriku, protože díky ní uvidíte jak efektivně rozšiřujete povědomí o značce a produktech. K tomu je velmi přínosná i kvalitně nastavená influencer marketing strategie.

Je důležité poznamenat, že je rozdíl mezi dosahem (reach) a zobrazením (impression). Zobrazení (impression) totiž měří celkový počet zhlédnutí, tedy i to opakované. Dosah nemusíte nijak složitě počítat, protože ho najdete na každé sociální síti. Například na Facebooku a Instagramu pod kategorií „insights“. Při správě marketingových kampaní s námi influenceři sdílí jejich hodnoty dosahu a my tak můžeme plánovat další postup při budování vaší značky.

Kolik návštěvníků udělá to, co od nich chcete? Ke zjištění vám pomohou konverze (Converse)

Další metrika, kterou znáte z PPC. Pomocí konverze (Converse) zjistíte jak často lidé dělají akce, které po nich požadujete. Může se jednat o kliknutí na tlačítko „zaplatit“, „přihlásit se k odběru novinek“ nebo „stáhnout e-book“.

Procentuální hodnotu vašich konverzí vypočítáte následovně:

Celkový počet konverzí/Celkový počet návštěvníků *100

Základní výpočet každého podnikatele: návrat investice (Return of investment)

Tato metrika je velmi důležitá k tomu, abyste zjistili, zda se váš marketing na sociálních sítích vyplácí. Nejdříve si však stanovte u čeho ROI chcete měřit. Zde uvádíme dva příklady měření:

Počet prokliků na reklamu/Náklady na reklamu*100

Dosah/ Náklady na tvorbu příspěvků 

Pokud dlouhodobě nevidíte kladná čísla při výpočtu ROI, jedná se o signál ke změně strategie. Při pravidelném zaznamenávání ROI tak můžete sledovat jaké strategie dlouhodobě fungují.

Nezapomeňte využít specializované marketingové platformy

Při spolupráci s influencery určitě narazíte na nástroje jako je SocialBlade nebo Hypeauditor. První jmenovaný nástroj využijete při hledání relevantního influencera, ověřování jejich dosahu a zjišťování růstu jeho publika.
Hypeauditor by se dal k přirovnat k vylepšeným insights na Instagramu. Nabízí se vám tak možnost kompletní analýzy profilu z pohledu věrohodnosti sledujících, jeho dosahu nebo také doporučené ceny za příspěvek.

Sami ještě máme vlastní databáze influencerů, kteří mají zájem o spolupráce se značkami. Díky tomu dokážeme vybrat ty nejrelevantnější influencery pro jakékoliv podnikání.

Na příkladu níže vidíte jak vypadá analýza v nástroji SocialBlade u našeho klienta:

Zdroj: SocialBlade

Jaké výzvy vás čekají? Připravte se na souboj s algoritmem, komentáři a časem

Výše jsme si představili jak měřit efektivitu spolupráce s influencerem. Nesmíme ale zapomenout na to, že marketing na sociálních sítí má svá úskalí. Nejvíce budete bojovat s algoritmem sociálních sítí, protože je nepředvídatelný. Mnohdy tak příspěvek budete muset podpořit placenou reklamou, aby si ho někdo všiml.

Je také potřeba si uvědomit, že tvorba obsahu na sociální sítě a spolupráce s influencery a nastavení kompletní kampaně je velmi časově náročná. Doporučujeme pro to vyhledat marketingovou agenturu specializující se na influencer marketing.
Jako poslední zmíníme kometáře, které na sociálních sítích hrají velkou roli. Jistě se vám totiž stane, že nějaký nespokojený zákazník napíše nekonstruktivní kritiku na váš výrobek či službu. Vy a váš influencer však budete muset zareagovat se vší slušností.

Věříme, že vám tento článek poskytl základní informace o tom, jak se dá spolupráce s influencery měřit. Pokud se zajímáte o influencer marketing, podívejte se na naše případové studieinformace pro firmy nebo se nám rovnou ozvěte. Těšíme se na spolupráci.

Autor: Vít Provazník

Nezávazná poptávka

Neváhejte kontaktovat náš tým a dozvědět se více o námi poskytovaných službách a více nabídkách pro Vaše podnikání!